風景の逆照射 Inverse Perspective Project IPP #0 Landscape


会期:2012年1月6日(金)─ 1月21日(土)
休館日:8(日)9(月)13日(金)14日(土)15(日)
開館時間:10:30 ─ 18:30 入館無料
会場:京都精華大学ギャラリーフロール
主催:IPP実行委員会
協力:galerie16、HRD FINE ART

画像

安喜万佐子


京都精華大学大学院美術研究科修了後、ギャラリー16(京都)、ギャラリー手(東京)、BASE GALLERY(東京)等で個展を中心に活動。英国エジンバラ芸術大学アーティストインレジデンス、米国アーモスト大学ゲストアーティスト。VOCA展(上野の森美術館)、絵画の方向(大阪現代美術センター)、新鋭美術選抜展(京都市美術館他)、City net Asia(ソウル市美術館)他、スコットランド、マサチューセッツ、韓国等で個展・グループ展多数。京都精華大学洋画コース非常勤講師。
http://www1.kcn.ne.jp/~yasuki/

画像

森川穣


京都精華大学卒業後渡英。Chelsea College of Art and Design Fine Art Postgraduate Diploma修了。帰国後京都にてアトリエ兼ギャラリーstudio90を立ち上げ、展示やキュレーションを行う。主な展覧会に「彼の地」(studio90)、「確かなこと」(京都芸術センター)、第24回UBEビエンナーレ(ときわミュージアム野外彫刻展示場)等がある。
http://www.studio90.info/

画像

RAD


2008年に川勝真一と榊原充大により設立。RADとは"Research for Architectural Domain"の略。「建築的なアイデアは「建てること」だけを目指すべきではない」を合言葉に、ではそのとき建築家に、あるいは建築には何ができるのかをリサーチしている。radlab.を拠点にレクチャープログラム「Query Cruise」、 建築ギャラリー「rep」など建築に関わるプログラムを企画、運営。最近ではフランスで行われた「KENCHIKU|ARCHITECTURE 2011」を企画。
http://radlab.info/

木下長宏


京都芸術短期大学教授を経て、1998年より横浜国立大学教授。2005年退職後、ジャンルや時代区分に分かれた「美術史」の枠を取り払い、美の思想と歴史を問い直す、誰でも参加できる連続講座「土曜の午後のABC」を開講。 主な著書に、『思想史としてのゴッホ─複製受容と想像力』、『中井正一』、『「名文」に学ぶ表現作法』、『岡倉天心─物ニ観ズレバ竟ニ吾無シ』、『美を生きるための26章─芸術思想史の試み』など。京都精華大学客員教授。
http://kinoshitan.com

坪見博之


京都大学 大学院文学研究科 行動文化学専攻 博士課程 研究指導認定退学後に、京都大学 博士号 (文学) 取得。 日本学術振興会特別研究員、University of Oregon 客員研究員を経て、現在は東京大学先端科学技術研究センター認知科学分野特任助教。 専門は、認知神経科学・心理学。 主な論文に、 "Dissociable neural activations of conscious visibility and attention." Journal of Cognitive Neuroscience. (In press)"Connectivity and signal intensity in the parieto-occipital cortex predicts top-down attentional effect in visual masking." Neuroimage, 45, 586-596

画像

柏原えつとむ


多摩美術大学絵画卒業後、1960年後半より発表を開始。1969 年に前川欣三・小泉博夫らとの実験展「Mr.X とは何か?」の後、個展「イメージと認識展」および「展」、「方法のモンロー」、「図の像」、「Silencer」を発表。「現代美術の動向」(京都国立近代美術館)、「サンパウロ・ビエンナーレ」、「パリ青年ビエンナーレ」等国内外で個展・グループ展多数。1990年より京都精華大学芸術学部洋画コース教授(〜2011年)

濱田陽


京都大学人間・環境学研究科文化・地域環境学専攻日本文化環境論講座博士取得後、McGill University(マッギル大学 モントリオール、カナダ)宗教学部客員研究員、京都精華大学非常勤講師、国際日本研究文化センター講師(文明研究プロジェクト日本文明研究担当)、同共同研究員等を経て、現在帝京大学文学部日本文化学科准教授、賀川豊彦記念松沢資料館客員研究員。主な著書に「共存の哲学−複数宗教学からの思考形式」がある。

画像

林ケイタ


京都精華大学大学院美術研究科デザイン専攻修了。映像を軸としながら関西を中心に個展、グループ展で発表する。2004年、びわこビエンナーレにて映画館跡を会場に「トキハ館-Lightseeing」プロジェクト。2007年以降、日中韓を「新視角-Panoramic Eyes」というプロジェクトで繋ぎ、上海、ソウルなどで展示多数。2011年「羽羊三景-上海羊飼いプロジェクト2011」。京都精華大学映像コース非常勤講師。

杉浦圭祐


1994年、作家・中上健次主宰「熊野大学俳句部」で俳句と出会う。同年、桂信子主宰「草苑」入会。2001年、第19回現代俳句協会新人賞受賞。現在、俳誌「草樹」所属。句作のほか随筆や書評等も書き続けている。

画像

山中信夫


1971年、処女作「川を写したフィルムを川に映す」を発表。1972年以降、ピンホールによる暗室や写真作品を発表、国内外で活動する。1975年「山中信夫展−9つのピンホールー」(楡の木画廊、東京)、1979年、第11回東京国際版画ビエンナーレ展(東京国立近代美術館)、第15回サンパウロ・ビエンナーレ(ブラジル)、1983年、現代美術における写真(東京国立近代美術館、京都国立近代美術館)その他多数。1982年、渡航先のニューヨークにて没。


Inverse Perspective Project IPP #0 Landscape


Dates: 6th-21st January, 2012
Closed:8(Sun)9(Mon)13(Fri)14(Sat)15(Sun)
Hours:10:30am-18:30pm
Venue:Kyoto Seika University Gallery Fleur
Organizer:IPP Committee
Cooperation:galerie16、HRD FINE ART
 
画像

Masako YASUKI


・Completed Post-graduate Course in Art, Kyoto Seika University
・Solo exhibitions based at galerie 16 (Kyoto), GALLERY TE (Tokyo), BASE GALLERY (Tokyo)
・Artist in residence at Edinburgh College of Art (U.K.) and guest artist at Amherst College (U.S.)
・Exhibitions at: “The Vision of Contemporary Art Japan”; The Ueno Royal Museum (Tokyo), " The Future of Paintings”; Osaka Contemporary Art Center, “City net Asia”; Seoul Museum of Art (Korea), “Selected Exhibition”; Kyoto Municipal Museum of Art; and other exhibitions in Scotland, Massachusetts (U.S.), and Korea among other locations
・Part time lecturer, Kyoto Seika University, Oil Painting
http://www1.kcn.ne.jp/~yasuki/index.html

画像

Minoru MORIKAWA


・Completed Postgraduate Diploma in Fine Art at Chelsea College of Art and Design in U.K. after the graduation from Kyoto Seika University
・Founded 'studio90' in Kyoto as studio and gallery
・Exhibitions at: "kanochi" ; studio90 (Kyoto), "tashika"; Kyoto Art Center (Kyoto), "24th UBE Biennale"; Tokiwa Park (Yamaguchi)
http://www.studio90.info/

画像

RAD


・Established by Shinichi Kawakatsu and Mitsuhiro Sakakibara in 2008. RAD means "Research for Architectural Domain"
・Concept :Research for architectural possibility based on the slogan, "Architectural ideas’ goal should not only be 'Building something'"
・Projects: Lecture program "Query Cruise", Exhibition project "rep", organized "KENCHIKU|ARCHITECTURE 2011" in Paris and more.
http://radlab.info/

Nagahiro KINOSHITA


Born in 1939, completed Post-graduate Course, Doshisha University (Faculty of Literature, Philosophy / History of Philosophy). Main area: History of Modern thought of Art. Having taught at Kyoto College of Art as a Professor, took up a position as professor at Yokohama National University (Human Science). Retired in 2005. Currently, in order to clear the general frames of "art history", organizing the course series "ABC for Saturday Afternoon" which anyone can participate in to make a fundamental comment on the thought of art and its history. Main authors; ‘A Perspective on the Art of Dung-Houang’(1984), ‘Van Gogh: How Modern Japanese Artists Understood Him’(1992), ‘Marcel Proust on the Tongue’(1996), ‘Nakai Shoichi’―toward an innovative aesthetics’(2002), ‘How to Write Beautiful Japanese’(2005), ‘Okakura Tenshin: A Life’(2005), ’26 Chapters to Think Beauty and Art―introductory essays on the history of art―‘(2009). Visiting professor, Kyoto Seika University
http://kinoshitan.com/index.html

Hiroyuki TSUBOMI


・Education: Ph.D. (Experimental Psychology) Graduate School of Letters, Kyoto University
・Professional Experience: Research fellow (Japan Society for the Promotion of Science), postdoctoral research fellow (University of Oregon), and now assistant professor (Research Center for Advanced Science and Technology, University of Tokyo)
・Selected papers: Tsubomi, H., Ikeda, T., Hanakawa, T., Hirose, N., Fukuyama, H., & Osaka, N. (in press) ‘Dissociable neural activations of conscious visibility and attention.’ Journal of Cognitive Neuroscience Tsubomi, H., Ikeda, T., Hanakawa, T., Hirose, N., Fukuyama, H., & Osaka, N. (2009), ‘Connectivity and signal intensity in the parieto-occipital cortex predicts top-down attentional effect in visual masking: an fMRI study based on individual differences.’ Neuroimage, 45, 586-596

画像

Etsutomu KASHIHARA


・Completed Painting Course, Tama Art University
・"WHAT IS MR.X' -The First Experimental Exhibition with Hiroo Koizumi and Kinzo Maekawa in 1969
・Works : "IMAGES OF RECOGNITION", "EXHIBITION", "MY METHOD INSPIRED BY MARILYN", "IMAGES OF DIAGRAM", "SILENCER" and more
・Exhibitions : "The Movement of Contemporary Art" ; The National Museum of Modern Art, Kyoto", Sao Paulo Biennale", "Biennale de Paris" and more
・Professor of Kyoto Seika University, Oil Painting (1990-2011)

Yo HAMADA


・Completed Doctor program in Kyoto UniversityHuman and Environmental Studies
・Employment history :Research Associate, Faculty of ReligiousStudies, McGill University (Montreal, Canada), part-time lecturer at Kyoto Seika University (Kyoto), lecturer and co-researcher in International Research Center for Japanese Studies(Kyoto), now associate professor inTeikyo University Faculty of Liberal Arts Department of Japanese Cultures (Tokyo) and guest researcher in Kagawa Archives & Resource Center (Tokyo)
・Publications: Inter-Religious Experience: Method and Application ARC: The Journal Faculty of Religious Studies, McGill University, and more.

画像

Keita HAYASHI


・Completed Post-graduate Course in Design, Kyoto Seika University
・Mainly film works at solo and group exhibitions based in the western Japan
・Work: Biwako Biennale 'Lightseeing-Tokiwa Art Project' ; Tokiwa Movie theater (Shiga)
・Organized projectgroup'Panoramic Eyes' based in Japan, China and South Korea
・Part-time lecturer, Video & Media Arts Course, Kyoto Seika University

Keisuke SUGIURA


・Encountered Haiku in 'Haiku club of Kumano University' organized by writer Kenji NAKAGAMI in 1994
・Participated in 'Souen' organized by Nobuko Katsura
・Awarded 'The 19th GENDAI HAIKU ASSOCIATION, Rookie of the Year' in 2001
・Writing essays and critiques in Haiku magazine 'Souju" and 'quatre'.

画像

Nobuo YAMANAKA


・Debut with "Screening the film recorded the river on the river" in 1971
・Exhibitions : "Nobuo YAMANAKA -9 pin halls-"; Nirenoki Gallery(Tokyo), "The 11th International Printing Biennale Tokyo"; The National Museum of Modern Art (Tokyo), "The 15th Sao Paulo Biennale (Brazil)", "Photograph in contemporary art" and more.
・Died in New York in 1982